Vanliga frågor

1. Via internet - Använd beställnigsformulärett här på hemsidan.

2. Via kundtjänst (08-4800 2000)

Ja, du ska INTE skicka in dit guld via vanlig post, dvs. du ska INTE lägga Guldpåsen i en vanlig brevlåda utan lämnar in Guldpåsen hos ditt lokala postombud i ett rekommenderat brev (REK-brev). När du gör detta får du ett kvitto som är ditt värdebevis på att ditt guld automatiskt är försäkrat. När Guldpåsen kommit fram till oss måste vi kvittera ut det. Allt för att försäljningsprocessen ska vara så säker som möjlig. Du kan även följa din rekommenderade försändelse på Postnords egna sidor.

Så fort vi fått dit guld, värderar vi det och betalar ut pengarna till dig. Vi gör överföringen till dit kontonummer inom loppet av 24 timmar efter att det kommit till vårt kontor. Detta kräver att vi fått in ert kontonummer i samband med att ni skickar in guldet! Om uppgifter om kontonummer saknas, kan vi skicka en utbetalningsavi.

Du kan alltid logga in via Mina Sidor för att kontrollera dina kontoinställningar och status på ärendet.

Det är en bra fråga, första svaret är att ni måste känna förtroende för dom som ni väljer att sälja ert guld till. Vi har hållit på med guld sen 1974 så vi kan verkligen detta. Det borgar för att ni kan vara helt trygga med vår hantering av ert guld. Sen använder vi oss enbart av vågar godkända och kalibrerade av SP Statens Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Testen som vi gör för att ta reda på guldets karathalt är olika. Skraptest och kungsvatten, magneter, denistettester

Vi tycker att du som kund ALLTID ska få det bästa guldpriset, oavsett hur fort du skickar in dit guld. Våra ordinarie guldpriser är också ALLTID bättre än andra lockpriser, om man tar bort deras höga avgifter.

Det viktigt med avtalet är att det är signerat och att antalet guldföremål stämmer överens med det som ligger i säkerhetspåsen. Vi dokumenterar allt guld vi köper så att Polismyndigheten enkelt kan gå igenom stora mängder av vårt guld för att kunna hitta eventuellt stulet guld. Om ni då skriver ”Collie” eller ”smycke” spelar mindre roll.

Nej, inga avgifter överhuvudtaget.

Självklart kan du det. Du har full returrätt i 5 dagar från att vi erhållit dina föremål. Vi tar 199 kronor i avgift för att täcka vår försäkrings- och portokostnad, men i övrigt tillkommer inga avgifter. Retur kan ta upp till 14 dagar då vi förvarar guldet i en extern värdedepå. Vid retur beställer vi alltså tillbaka guldet därifrån. Den vanligaste anledningen till retur är om något inskickat föremål inte visar sig vara i guld men det går givetvis även att få retur på föremål i äkta guld. Behöver du mer information är du välkommen att kontakta vår kundservice.

När du skickar in ditt guld till oss görs det i Postens REK -brev. Ditt guld blir automatiskt försäkrat med upp till 10 000 kronor. Har du guld som är värt mer än 10 000 kronor går det bra att beställa flera Guldpåsar så du kan dela upp din försändelse.

Om du vill försäkra en enskild Guldpåse till mer än 10 000 kr; kontakta oss så hjälper vi till med Postnords tjänst REK Extra.

Postens REK-brev är ett av de säkraste sätten att skicka föremål och alla fraktkostnader står vi för. När du väljer Guldpåse ingår även försäkringen till oss utan extra kostnad. Om ditt REK -brev mot alla odds skulle försvinna så ersätter vi dig för din skada enligt föjande villkor:

Vid försvunnen guldförsändelse gör du en reklamation direkt mot Postnord. Kom ihåg att kunna uppvisa det REK-nummer som du fått när du lämnat in din försändelse. Ersättningen baseras på den av Postombudet registrerade vikten på kassakvittot vid inlämningstillfället, med avdrag för vikten för brevmaterialet. Försäkringstagarens ersättning baseras på vikten samt dagsaktuellt guldpris för 18 karat*, om inte annan karathalt framgår av de inlämnade inköpskvittona.
• Majoriteten av allt guld vi köper är 18 karat.

Nej, och det beror nog på vårt nära samarbete med Polisen i denna fråga. Vi har ett datasystem som används för att identifiera stulet guld. Allt guld som kommer in till oss dokumenteras , märks och lagras vid en extern gulddepå. Sen gör Polisen regelbundna kontroller uatv guldet, så att sälja guld till oss är nog det minst lyckade om man försöker sälja stödgods.

Måndag till fredag mellan kl 10:00 – 16:00. Dag före helgdag stänger vi kl 15:00. Men det går bra att beställa hem en Guldpåse alla dagar, och alla tider på dygnet. Vi behandlar då dessa förfrågningar nästkommande arbetsdag.

Ja det gör vi. Men vi köper enbart ” riktigt” silver med stämplar 830 eller 925. Inte Nysilver som oftast är stämplade ALP, eller NS.

Det går jättebra att skicka in guld och silver i samma försändelse.

Det går bra att skicka in föremål som har stenar eller pärlor. Dock värderar vi ej dessa och man får ej betalt för dem, då de sällan har ett andrahandsvärde.

Önskar man behålla stenarna/pärlorna rekommenderar vi att man plockar bort dessa innan man skickar in sina föremål. Det gör ingenting om man skadar föremålet i samband med detta.



Trustpilot